Darü'l-Ahd Nedir

Darü'l-Ahd Nedir ? Darü'l-Ahd Ne demek ?

1-)DÂRÜ'L-AHD



Darü'l-İslam'la anlaşmalı ülke. İslam hukukunda kendileriyle mütareke ve zimmet anlaşması yapılan gayrimüslim (harbi) ülkelere daru's-sulh veya daru'l-ahd adı verilir. Hanbeli doktrininde ülkeler arazi hukuku yönünden taksim edilirken, mülkiyetin aidiyetine göre müslümanların ele geçirdikleri topraklar dört grupta mütalaa edilmiştir. Kuvvet yolu ile ele geçirilenler, halkının korkudan veya müslümanların izniyle terkettikleri topraklar, sulh yoluyla elde edilen topraklar. Sulh ile elde edilen topraklar da, müslümanların mülkiyete ortak olduğu topraklar ve mülkiyeti gayri-müslimlere bırakılan topraklar diye ikiye ayrılır. Barış anlaşması ile mülkiyeti cizye hükmünde bir haraç karşılığında gayri-müslimlere bırakılan yerlere darü'l-ahd denir. Böyle ülkelerde yaşayan gayri-müslimler, yapılan anlaşmaya uydukları sürece orada yaşarlar. Darü'l-ahd'in İslam ülkesi sayılmaması, Hanbelilere ve İmam Maverdi'ye göre, arazi hukuku sebebiyledir. Yine bu ülkeye harp ülkesi de denmemiştir. Çünkü müslümanlarla sulh halindedir. Ancak, bir ülkenin müslümanlara veya gayrimüslimlere nisbetinin iktidar, hakimiyet ve İslam ahkamının uygulanmasına bağlı olması sebebiyle, Şafii hukukçuları bu ülkenin, darü'l-İslam sayılması gerektiğini söylemişlerdir. İmam Şafii'ye göre, gayri-müslimler, İslam ahkamının icrası şartı kabul edilmeden cizye üzere sulh yapamazlar. Yapılsa bile, bu anlaşma, geçici bir mütarekeden ibaret olur. Ebu Hanife de, böyle ülkelerle yapılan sulh ile, onların ehl-i zimme ve ülkelerinin darü'l-İslam olduğu kanaatindedir. Ayrıca Hanbeli fukahası, anlaşmanın bozulması halinde, darü'l-ahd'e açılan harp sonucu bu ülkenin fethedilmesi halinde, yine darü'l-ahd kalacağı görüşünü savunmuştur. Ancak, çoğunluğun görüşüne göre o ülke darü'l-İslam sayılmıştır. (Ahmed Özel, İslam Hukukunda Ülke Kavramı, İstanbul 1984, 134 vd.)

Darü'z-zimme, darü'l-muvadaa diye iki ayrı ıstılah daha vardır. Buna göre sulh ile Darü'l İslam yapılan ülkeleri Hanefi fukahası ikiye ayırır. Bunlardan darü'z-zimme; uzun süreli olarak İslam kanunlarını tatbik üzerine anlaşma yapılan ülkelere denir. Bunlar, ehl-i ahddirler. Rasulullah da Necranlılarla böyle bir andlaşma yapmıştır. İmam Malik de aynı görüşü savunmuştur.

İkinci olarak darü'l-muvadaa adıyla, İslam ahkamı tatbik edilmemek şartıyla anlaşma yapılan ülkeler de vardır ki, bunlar, darü'l-harp hükmündedir. Darül-muvadaa'ya yapılan sulh ile, taarruz terkedilmiş olur. Halkı ehl-i harp olduğundan bu ülkeye darü'l-İslam'dan silah götürülmesi yasaktır. (Ayrıca şahıs hukuku için bk. Darü'l-İslam ve Daru'l-Harb).

İslam hukukçuları hakimiyet ve ahkama göre ülkeleri temelde darü'l-İslam ve darü'l-harp şeklinde ikiye ayırırlar. Bu iki devlet arasındaki münasebetlerin harp ve sulh durumuna göre tartışmalı olduğu doktrinde, esas olarak gayri müslim her ülke için darü'l-harp tabiri kullanılmış ve bu anlayış, orta ve yeni çağlarda gayri müslimlerle olan münasebetlerin harb esasına dayandırılmasından doğmuştur. İslam hukukunda "siyer" adı altında devletler umumi ve hususi hukuk kaideleri sistemleştirilirken kavramlara yaklaşım bir ülkenin İslami ahkamı uygulayıp uygulamaması ölçüsüyle olmuş, ancak mülkiyet hukuku konusunda fukaha arasında ihtilaf görülmüştür. (Ayrıca bk. Eman, Harac, Sulh).

Şamil İA


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Kelime Türü Nedir ?

Bu kelime Dini bir Terimidir.

Sizde içinde Darü'l-Ahd kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Darü'l-Ahd kelimesi anlamı 6 defa okunmuştur. [241686] Darü'l-Ahd kelime anlamı, Darü'l-Ahd nedir, Darü'l-Ahd ne demek, Darü'l-Ahd sözlük anlamı

Paylaş