Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme Nedir

Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme Nedir ? Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme Ne demek ?

1-)

Avret Kavramı ve Dayandığı Esaslar

"Avret" sözlükte gedik ve benzerindeki aralık ve kendisinden zarar ve fesat beklenen şey demektir. Ayette geçen "Evlerimiz avrettir." (el-Ahzab 33/13) ifadesi; "Boştur ve orada fesat ve kötülükten endişe edilir." anlamındadır. Kadın ise, görülmesi ya da sesinin duyulmasıyla fesat vaki olabileceği için avrettir.Yoksa -bazılarının dediği gibi- "Avret"; "çirkinlik" anlamındaki "Aver"den gelme değildir. Çünkü, "Avret" aslında, güzel olan ve canların arzuladığı kadınlarda da vardır. Ancak buradaki çirkinlik -yaratılış gereği meyl olsa bile- şer'i çirkinliktir de denebilir. (el-Harasi, Âla Muhtaşar-i Seydi Halil, I, 244.)

Insanın avret sayılan kısımlarının örtülmesi konusunda, fıkıhçılar arasında ihtilaf yoktur. Çünkü bu konuda vucub ifade eden açık naslar mevcuttur.

Allah Teala, Kur'an-ı Kerim'inde Hz.Peygamber'in kadınlarına hitaben; "Evlerinizde (vekar ile) oturun. Evvelki cahilliyyet devri kadınlarının kırıla döküle, süslerini göstere göstere yürüyüşü gibi yürümeyin." (el-Ahzab 33/33) buyuruyor.(Bu emirlerin sadeceAllah Reslü'nün zevcelerine ait olması düşünülemez. Zira onlar bütün müminlerin anneleri oldukları halde (el-Ahzab 33/6) böyle olmaları istenirse bu, diğer kadınlaradan öncelikle istenir. Sure'nin sonundaki "Cilbab" ayeti de bunu gösterir. Bu emrin onlardan başlaması, onların örnek olmalarından ve bir şeye davet edenin, o şeye öncelikle uyması gerektiğindendir. (alusi; Ruhu'l-Me'ani, Mısır (Tarihsiz), XXll, 6;Muhammed Ali es-Sabuni, Ravi'u'l-Beyan Daru'l-Kur'an'il Kerim, 1972 (l391 ) NI, 378.)

Diğer bir ayette de yine Hz.Peygamber'in kadınları ile ilgili olarak inananlara hitaben: "O'nun (Hz. Peygamber'in) zevcelerinden lüzumlu bir şey istediğiniz vakit perde arkasından isteyin." (el-Ahzab 33/53) buyuruyor.

Bu emirleri biraz daha izah eder şekilde:

"Ey peygamber! Zevcelerine, kızlarına ve mü'minlerin kadınlarına, "Cilbablarını" üstlerine örtmelerini söyle." (el-Ahzab 33/59) Yine:

"Mü'min kadınlara da söyle, gözlerini (harama bakmaktan) sakınsınlar, ırzlarını korusunlar, zinnetlerini açmasınlar. Bunlardan görünen kısmı müstesna, başörtülerini yakalarının üstünü (kapayacak şekilde) koysunlar..." (en-Nur 24/31) buyuruyor. Ayrıca:

"Ey Adem oğulları, her mescide gidişte zinetlerinizi takının" (el-A'raf 7/31) ayetinin namazda avreti örtmenin farz olduğuna delalet ettiğinde cumhur müttefiktir. (Kurtubi, el-Cami Li-Ahkami'l-Kur'an, Kahire,1967 (1387) VN/190.) Mutlak olarak avreti örtmenin vücubuna delalet ettiğini söyleyenler de vardır. (Ayni, Umdetu'l-Kari, Mısır (Tarihsiz), IV/54.)Yine en-Nur Suresi, 58. 59. ve 60. ayetler de bu konu ile ilgilidir.

Hz. Peygamber de:Mesela Hz.Ali'ye hitaben, tasarlamaksızın olan birinci bakıştan sonra vuk'u bulacak kasıtlı bakışı yasaklıyor. (Ebu Davud, Nikah 43; Tirmizi, Edep 28; Darimi, Rikak 3; Ahmed, V/35l ,357.) Cerir b. Abdullah ansızın bakışın hükmünü sorduğunda gözünü çevirmesini emrediyor, (Müslim, Edeb, 45; Ebu Davud, Nikah, 43; Tirmizi, Edeb, 28: Darimi, Isti'zan; Ahmet, IV, 358, 361.) şehvetle bakışı gözün zinası sayıyor, (Buhari, Isti'zan,12; Kader, 9; Müslim, Kader, 20, 21; Ebu Davud, Nikah;Ahmet, N/276.) bir kadının güzelliklerine şehvetle bakanın gözüne kurşun eritilip döküleceğini bildiriyor, (Serahsi, Mebsut, XI/153.) mutlaka yollarda bulunulması gerekli haller de gözü kapamayı yolun hakkı olarak gösteriyor, (Buhari, Mezalim, 22; Ebu Davud, edep,12; Ahmed, NI/ 36, 47.) öbür yönüyle de bakmamayı, ecre ve imanın tadını duymaya vesile sayıyor. (Ahmed, V/264.) İşte bu ve benzeri naslar Islam alimlerinin, avreti örtmenin farz olduğu konusunda ittifaklarına sebeptir. Ebu Velid b. Rüşd, bu konuda ulemanın ittifak ettiklerini söylüyor. (Ibn Rüsd; Bidayetü'l-Müctehid ve Nihayetü'l-Muktesid 5I/89; Aynı, a.ge. IV/53.) Böylece bu, fiili icma haline de gelmiş demektir. Ancak "avret" in sınırı nedir, kadınlara "zinet"leri ve örtmeleri emrinden istisna edilen "zahir zinnetleri" neresidir, ilk cahiliyyet süsü sayılan ve yasaklanan "teberrüc" nedir? Ve nihayet kadının örtünmesi konusunda "Örtünsünler" emriyle yetinilmeyip "Üstlerine atmaları" emredilen "cilbabları" nin keyfiyeti nedir? Bu noktaların açıklanması gerekir. Bu ve benzeri konular için cilbab maddelerine bakınız.



Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Kelime Türü Nedir ?

Bu kelime Dini bir Terimidir.

Sizde içinde Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme kelimesi anlamı 15 defa okunmuştur. [243769] Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme kelime anlamı, Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme nedir, Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme ne demek, Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme sözlük anlamı

Paylaş