Reform Nedir
Reform Nedir ? Reform Ne demek ?
1-)REFORM
Daha iyi bir duruma ulaşmak için yapılan düzenleme ve değişiklikler; düzeltmek, iyileştirmek, islah etmek anlamında fransızca bir kelime. Kelimenin ilim literatürüne girişi ve dini ilimler alanında kullanılması, on altıncı yüzyılda Avrupa hristiyanlığının bir bölümünün Roma kilisesinin egemenliğine karşı çıkmasıyla başlamıştır. Bu karşı çıkışlar ve din anlayışında ileri sürülen yenilikler "dini reform" diye isimlendirildi. Aynı kelime, diğer kurumlardaki toprak reformu, eğitim reformu gibi köktenci değişim, istek ve faaliyetler için de kullanılır oldu.
İslam aleminde ve özellikle Türkiye'de kullanılışı ise, Batıcı eğilimlerin yaygınlık kazanmasından ve Batı kültürünün İslam alemine hakim oluşundan sonra olmuştur. Batı kültürünün hakimiyet kurmasından sora Avrupada kullanılan bazı tabirlerle bazı fikri akımlar, olduğu gibi İslam alemine uyarlanmaya çalışılmıştır. Reform da bu tabirlerden biridir. Batıda dini reformlar yapıldıktan sonra sanayi ve teknoloji alanında büyük atılımlar gerçekleşti. Batı bu tür hamlelerini hızlandırmak ve sanayisini büyütmek için İslam alemiyle birlikte geri kalmış diğer ülkeleri istila etmeye ve bu ülkelerin ekonomik kaynaklarını sömürmeye koyuldu. Bu arada Batı kültürü ve medeniyet anlayışı da bu ülkelerde yayılmaya başlandı.
İslam alemi geri kalmıştı. Aydın kesim yeni arayışlara girdi. Bir kısmı, geri kalışımızın sebebini İslam dinine yüklediler. Bunların bir kısmı bunu açıkça ifade etmekten çekinmediler. İslam dinine açıktan cephe aldılar. Din adına ne varsa hepsi sökülüp atılmalıydı. Bir kısmı ise, strateji açısından bunu uygun görmediler. Batıda yapıldığı gibi dinde reform yapmayı modern hayatla bağdaşmayan yönleri atmayı tercih ettiler. Bunun bir sonucu olarak din, toplum hayatından uzaklaştırılacak, modern hayatla bağdaşmayan ahlaki kuralları da reforma tabi tutularak kademeli olarak kaldırılacaktı. Böylece halktan gelebilecek tepkiler de göğüslenebilecekti.
Bu tür düşünceler, "dinde reform" ismiyle yayıldı. Bu konuda makaleler yazıldı, konferanslar verildi, kitaplar neşredildi.
Bir kısmı uygulamaya da konulan bu istekler özet olarak şöyledir:
a- Din toplum hayatından uzaklaştırılacak ve fert hayatıyla sınırlı olacaktır. Fert hayatını ilgilendiren ve Batı hayat tarzıyla uyuşmayan ahlaki kurallarla haram-helal konusuna giren hususlar kademeli olarak kaldırılacaktır.
b- Ezan türkçe okutulacak ve ibadet dili millileştirilecektir.
c- Kiliselerde olduğu gibi camilere de sıralar konulacak ve camilere modern bir görünüm kazandırılacaktır. Ayrıca modern müzik aletleri camilere konularak müzik koroları modern anlamda musiki icra edeceklerdir.
d- Hacc için Arap topraklarında bulunan Kabe'ye gidilmeyecek, kutsal milli mekanlara ziyaretler tertip edilecektir.
Buna karşılık müslüman aydınlar da İslam aleminin içine düştüğü durum karşısında farklı tavırlar takındılar. Bunları üç grupta toplayabiliriz:
a- İslam aleminin içine düştüğü durum, dinin kendisinden kaynaklanmıyor, müslümanların sapma gösteren din anlayışlarından kaynaklanıyor. Mevcut din anlayışının Kur'an ve Sünnet'in ışığında sorgulanması gerekir. İctihad müessesesi çalıştırılmalı ve din anlayışındaki sapmalar düzeltilmelidir.
b- Müslümanların din anlayışlarında sapmalar olmuştur. Ancak bunların düzeltilmesi için ortam müsait değildir. Bu nedenle ictihad kapısını aralamak yarar yerine zarar getirir. İslam düşmanları bu kapıdan sızarak, dinden arta kalan hususların da imha edilmesine çalışacaklardır.
c- Ne dinin, ne de din anlayışının islahata ihtiyacı vardır. İctihat kapısı kapanmıştır. Bize düşen, günümüze kadar gelen İslam kültürüne ve miras aldığımız görüşlerin hepsine sımsıkı sarılmaktır.
Bu görüşte olanlar, ilk maddede görüşlerini serdettiğimiz grubu, dini içten yıkmaya çalışan reformistler olmakla itham etmişlerdir. Oysa onlar, dinin kendisinde bir reform değil, dini anlama ve algılamada Kur'an ve sünnete dönüşün gerektiğini savunuyor ve bunların kurallarına uyularak yapılmasını istiyorlardı. Nitekim Rasulüllah (s.a.s) her asırda dini tecdid edenlerin geleceğini bir hadisinde haber vermektedir (Ebu Davud, Sünen, Melahim I). Müceddidler dinin kendisinde bir yenileme değil, dini hayat ve dini anlama noktasında bir sapma sözkonusu ise, bu yönü tecdid eder; islah ederler.
M.Sait ŞİMŞEK
2-)Islahat Yeniden
biçimlendirme. Bir sistem, kurum veya yapının zor ve tehdit edici yöntemlere
başvurmadan, uzlaşmacı usullerle değiştirilip daha iyi, daha arzulanır bir
şekle büründürülmesi eylemi. Baskıyla değil İkna yoluyla, tümden değil parça
parça, değişimin kurallarını zorlamadan evrimsel bir biçimde iyileştirmeyi
amaçlayan hareket. Bkz. devrim..
3-)Daha iyi duruma getirmek için yapılan değişiklik, iyileştirme, düzeltme, ıslahat.
4-)Yeniden teşkil etmek, yeni şekle koymak, düzene koymak.
5-)), (i.) ıslah etmek, reform yapmak
6-)Yenileyip daha iyi hale koymak
7-)Islah olmak
8-)Nefsini ıslah etmek
9-)Islah, reform
10-)Nefsini ıslah
11-)f. ıslah etmek, iyileştirmek, düzeltmek; ıslah olmak, iyileşmek, düzelmek; reform yapmak. i. reform, ıslah, düzeltme.
Bu bilgi faydalı oldu mu ?
Kelime Türü Nedir ?
- İkinci Dünya Savaşı sonrasındaki küresel ekonomik dengeleri yansıtan kurumların kapsamlı Reform sürecinden geçerek günümüzün ekonomik gerçekleri ile uyumlu hale getirilmeleri şarttır"dedi.
- İMF'nin de kapsamlı Reform süreinden geçmesi gerektiğine inandığını aktaran Erdoğan,"Kalkınma ile güvenlik arasındaki bağ hiç bu kadar güçlü olmamıştı.
Sizde içinde Reform kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !