Tercih Nedir

Tercih Nedir ? Tercih Ne demek ?

1-)TERCİH



Tercih, lügatte; meylettirmek, galip getirmek ya da muadil taraflardan birinin vasfen üstünlüğünü isbat etmek, yahut da bazı zannı delilleri diğer bazıları üzerine tahminen üstün kılmak veya denk iki şeyden birinin ötekine üstün olduğunu ortaya koymak demektir (Firuz-abadi, Kamusu'l-Muhit, Mısır 1933, r-c-h mad., Pezdevi, Kenzu'l-Vüsul ila Ma'rifeti'l-Usul, İstanbul, 1307, IV, 1197; Cüveyni, el-Bürhan fi Usuli'l-Fıkh, Nşr, Abdulazim ed-Dib, Devha 1339, II, 1142; İbn Melek, Şerhu'l-Menar, İstanbul, 1965, 306).

Tercih, birbirine zıd manada gelen iki hadisten, çeşitli sıfatlara sahip olmaları itibariyle, üstün olanını seçmek demektir. Hangi hadis, sahip olduğu sıfatlar yönünden daha üstün ise, o tercih edilir ve onunla amel edilir (Talat Koçyiğit, Hadis İstilahları, Ankara, 1980, 441).

İmam Şafii, tercihin gereğini şu sözleriyle açıklar: "İhtilafa nisbet edilen iki sahih hadis her yönüyle birbirine (tam) denk olamazlar. Binaenaleyh biz daha sahih (esbet) olanına yöneliriz" (Şafii, er-Risale, Tahkik: Ahmed Muhammed Şakir, Kahire, 1940, 100).

Tearuzun tabii bir uzantısı ve çözüm yollarından biri olan tercih, takviye imkanı bulunan deliller arasında uygulanabilmektedir (Hatib Bağdadi, el-Kifaye fi İlmi'r-Rivaye, Medine, (t.y), 433-434) Yani haberlerde ve kıyasta geçerli olan tercih, Kitab ve İcma'da söz konusu değildir. Çünkü iki ayetten birinin ötekine tercihi diye bir şey olamaz; ayetler şayet muarız iseler; biri ötekini ya tahsis veya nesh etmiştir. İcma'da ise, tearuz mümkün değildir (İsnevi, Nihayetli's-Sulfi Şerhi Minhaci'l-Vusul, 1317 (İbn Hurnam'ın Tahrir'inin kenarında), III. 167-168).

Hadis ilminin önemli konularından biri olan tercih meselesi, mana yönünden birbirine zıd görünen iki hadisten hadisi ile amel edileceği ile alakalıdır. Zahiren birbirine zıd görünen böyle iki hadisle karşılaşıldığında, bunlardan nasih olanının tesbit edilmesi gerekir. Çünkü aralarında varolduğuna hükmedilen bir nesh keyfiyeti söz konusudur. Bu takdirde hadislerin vurud, yani oluş tarihlerinin tesbit edilmesi gerekir. Tarih itibariyle, Hz. Peygamber (s.a.s)'den ilk varid olan hadis, daha sonra varid olan hadisle neshedilmiştir ve yalnız nesheden (nasih) hadisle amel edilir. Eğer nesil söz konusu değilse, iki hadisin cem ve telif cihetine gidilir. Fakat hadislerin cem ve telifi de mümkün olmazsa, işte o zaman tercihle yani iki hadisten birini seçme işlemine başvurulur (Talat Koçyiğit, a:g.e, 441).

Suyuti'nin yedi grupta ele alıp anlattığı tercih sebeplerinden bir kısmı şöyledir:

1- Ravinin halleri ile ilgili tercih sebepleri:

a- Ravi çokluğu. Manaları birbirine zıd olan iki hadisten hangisi daha çok ravi tarafından rivayet edilmişse, o hadis tercih edilir. Çünkü çok ravi tarafından rivåyet edilen hadiste yalan ve vehm bulunması daha azdır.

b- İsnadın ali olması, yani isnadı teşkil eden ravilerin sayıca az olması. Güvenilir ravilerden müteşekkil ali isnad, nazil olan isnada tercih edilir; çünkü ali isnadlarda yalan ve vehm ihtimali daha azdır.

c- Ravilerin fakih olmaları. İki hadisten hangisinin ravileri daha fakih ise, o tercih edilir.

d- Ravilerin nahivde alim olmaları. Nahiv kaidelerini iyi bilen bir ravinin manayı bozacak hatalara düşmekten emin olacağı sebebiyle isnadı bu ravilerden müteşekkil hadis tercih edilir .

e- Ravilerin lügat ilmine vakıf olmaları .

f- Ravilerin hafız olmaları. Hafızadan rivayet eden ravilerin hadisleri, kitaba dayanarak rivayet eden ravilerin hadislerine tercih edilir.

g- iki hadis ravilerinin de fakih, nahvi ve hafız olmaları halinde birinin efdaliyeti.

h- Ravilerin hadise karşı gösterdikleri itina ve ihtimam dolayısıyla zabt yönünden üstünlükleri.

i- Ravilerin şöhreti. Şöhret, raviyi yalan söylemekten uzak tuttuğu için, ravileri meşhur olan hadis tercih edilir.

2- Hadisin tahammül vakti ve şekli ile ilgili tercih sebepleri:

a- Vakit. Ravinin buluğ çağına girdikten sonra almış olduğu hadis, bu çağa ulaşmadan önce alınan hadise tercih edilir. Çünkü buluğ çağına ulaşan ravinin zabtı daha kuvvetli olur.

b- Hadisin sema veya arz* yoluyla alınmış olması. Sema yolu ile alınan hadis, diğer yollardan herhangi birisi ile alınan hadise; yahut arz yolu ile alınan hadis, münavele, kitabe yahut vicade yolu ile alınan hadise tercih edilir.

3- Hadisin rivayet şekli ile ilgili tercih sebepleri.

a- Hadislerden birinin lafzen, diğerinin manen rivayet edilmiş olması. Lafzen rivayet edilmiş olan hadis tercih edilir.

b- Hadislerden birinde vürud sebebinin zikredilmiş olması. Vürud sebebi zikredilen hadis tercih olunur. Çünkü bu, ravisinin ihtimamını gösterir.

c- Hadisin rivayetinde ittisale delalet eden "semi'tu, haddeseni" gibi lafızların kullanılmış olması.

d- Hadisin Hz. Peygambere ait oluşu (ref'i) yahut vaslında ittifak olunması.

e- İ nadında ihtilaf olunmaması, yahut lafzının muztarib olmaması.

f - Hadisin meşhur yahut aziz olması.

4- Hadisin vurud zamanı ile ilgili tercih sebepleri:

a- Hadislerden birinin Medeni, diğerinin Mekki olması. Medeni hadis, Mekki hadise tercih edilir.

b- Hz. Peygamber'in yüceliğine dalalet eden hadis, zayıflığa delalet eden hadise tercih olunur.

c- Hadislerden birinin hafifletici, diğerinin şiddetli unsurları ihtiva etmesi halinde, birincisi tercih olunur.

5- Hadisin lafzı ile ilgili tercih sebepleri:

a- Lafzı has olan hadis, lafzı amm olana tercih edilir.

b- Lafzı hakikat olan hadis, mecaz olana tercih olunur.

6- Hükümle ilgili tercih sebepleri:

a- Haramlığa (tahrime) delalet eden hadis, ibaha yahut vücuba delalet eden hadise tercih olunur.

b- Hadde delalet eden hadis, haddin nefyine delalet edene tercih olunur .

7- Harici bazı hususlarla ilgili tercih sebepleri:

a- Kur'an'ın zahirine uyan hadis tercih edilir.

b- Bir başka sünnete yahut kıyasa, yahut ümmetin veya Raşid Halifelerin amellerine uyan hadis tercih edilir. (Suyuti, Tedribu'r-Ravi, Medine, 1972, Neşr: Abdülvehhab Abdüllatif, II, 198-202) .

Sabahaddin YILDIRIM


2-)Bir şeyi öbürüne göre daha iyi, üstün veya önemli sayma, yeğ tutma, yeğleme
Örnek:Böyle bir tercihinin kefaretini ödemek ister gibi de bir porsiyon köfte söylemişti. Ç. Altan


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Kelime Türü Nedir ?

Bu kelime Dini bir Terimidir.

Dil
Anlamı
İngilizcesi İngilizce
Preference.
İngilizcesi İngilizce
Choice.
İngilizcesi İngilizce
Option.
İngilizcesi İngilizce
Dish.
İngilizcesi İngilizce
Fondness.
İngilizcesi İngilizce
Predilection.
İngilizcesi İngilizce
Preferance.
İngilizcesi İngilizce
Preferential terms.

  • Ve insanlar, Tercihleri ile kaderlerini imzalar
  • Kurban bağışında fiyatın uygun olması nedeniyle daha çok yurt dışının Tercih edildiğini vurgulayan Seçer, şunları ifade etti : 'Bağışçıların yüzde 90'ı Arakan'a bağış yapmak istiyor.
  • Bu nedenle ABD halkının Obama'yı Tercih etmesi istemi Ankara'da daha ağır basıyor.

Sizde içinde Tercih kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Tercih kelimesi anlamı 659 defa okunmuştur. [242786] Tercih kelime anlamı, Tercih nedir, Tercih ne demek, Tercih sözlük anlamı

Paylaş