Nıyyet Yönünden Kıraat Nedir

Nıyyet Yönünden Kıraat Nedir ? Nıyyet Yönünden Kıraat Ne demek ?

1-)

Imam Birgivi öğretmede, imamette ve müezzinlikteki zarureti ve bu zaruretten dolayı bunlara ücret almanın caiz olabileceğini açıkladıktan sonra şöyle der :"Hiç bir kitapta, Kur'an-ı Kerim okuma karşılığındaki ücretin ve bu yolla başkasına sevap göndermenin caiz olduğu zikredilmediğine göre bu, nehyedilenler cümlesinde kalmaktadır... Okuyan da bu okuyuşla bir sevabı hak edemez. Zira okuyuşunda bu niyyet yoktur. "Ameller niyyetlere göredir." hadis-i serifine binaen de, amellerin ancak niyyetle sevaba vesile olacaklarında icma vardır." (Imam Birgivi, Serh'u-hadis-i erba'in, s. 74.)

Molla Hüsrev de, E1-Muhit'ül-Burhan' i adlı kitabının Kitabu'I-Istihsan'indan naklen :"Başlarken niyyet sadece Allah için olmak üzere, şartsız alınan mal mübah olmalıdır. Zira bu, verileni isteyerek ve bir akid olmaksızın vermektir." (Molla Hüsrev, N/233 Ibn Âbidin, Şifa'ul-‚alil s. I79) diyorsa da, okunan hatimlere ücret verilmesi adet halini alan bir memlekette, sonunda mutlaka bir ücretle karşılaşacağını bilmeden, bunu düşünmeden, ya da daha olumlu bir bakışla, okuyuş sebebleri arasında tali de olsa bu da bulunmadan okuyabilenlerin olması, cidden nadir bir olaydır.Diğer yönden bir ibadete niyyet, muhtelit (katışık) bir halde de bulunabilir. Yani, herhangi bir amele götüren duygu ve dürtü, hem Allah rızası, hem de sair dünyevi menfaatler olabilir. Bu nokta, niyyetin belirlenmesine yarayan çok hassas bir noktadır. Öyle ki insan bazan kendisini bile kandırabilir. Onun için bu noktanın iyi tesbit edilmesinde fayda vardır. Niyyet, bir ise başlarken, sırf ben bunu şunun için yapıyorum, demek değildir. Hatta sahih bir niyyet olsun diye, Allah rızası için yapmış olayım şeklinde aklından geçirmek de değildir. Niyyet, işin aslında, başlanılan işe sebep, bais, yani dürtü teşkil eden duygu ve maksattır.Işte böyle karışık niyyetle başlanılan amel makbul mü, yoksa merdut mudur? Ibnü Abdis-Selam, böyle karma bir niyyetle başlanılan amelin mutlak surette merdut olduğu kanaatindedir. Imam Gazali ise, bunu bir ayırıma tabi tutar :"Bir amele götüren niyyette ortaklık (yani birden çok maksat) varsa bakılır. Eğer dünyevi maksat niyyetin çoğunluğunu teskil ediyorsa, böyle bir amelde herhangi bir uhrevi ecir yoktur.Niyyetteki çoğunluğu dini maksat teşkil ediyorsa, karşılığında nisbetine göre ecir vardır.Niyyetin her iki kanadı eşitse, birbirlerini sıfırlayacaklarından yine herhangi bir ecir söz konusu değildir." (Gazali, Ihya IV/296; Ibn Âbidin, Şifa'ul-‚alil, s. I71.)

Fakat Ibn Abidin'in şu izahını da göz önünde bulundurmak gerekir :"Ahiretle ilgili ameller iki kısımdır : Birincisi bizzat kastedilmiş bir kurbet olan ibadetler: Namaz, oruç, Kur'an okuma, tesbih, hac ve benzeri bir gruba girer. Bunlardan ücret almak caiz değildir. Çünkü bunlar ancak ve ancak ibadet vasfıyla Allahu Teala'ya has olmak üzere teşri edilmişlerdir. Bunlarla dünyanın kastedilmesi, mevzuu alt üst çevirmek olur. Ikincisi, birincilere bir vesile ve alet olan ibadetlerdir: Öğretme, imamlık ve benzerleri gibi... Bunlarda niyyet Allah için olduğu takdirde, bunlar kurbet olurlar ve sevaba vesile bulunurlar." (Ibn Âbidin, age, s. l78.)Bu izah Imam Gazali'nin ifadesini tamamlar mahiyettedir.


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Kelime Türü Nedir ?

Bu kelime Dini bir Terimidir.

Sizde içinde Nıyyet Yönünden Kıraat kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Nıyyet Yönünden Kıraat kelimesi anlamı 21 defa okunmuştur. [244387] Nıyyet Yönünden Kıraat kelime anlamı, Nıyyet Yönünden Kıraat nedir, Nıyyet Yönünden Kıraat ne demek, Nıyyet Yönünden Kıraat sözlük anlamı

Paylaş