Tavaf Nedir

Tavaf Nedir ? Tavaf Ne demek ?

1-)ziyaret etmek maksadıyla bir şeyin etrafında dolaşmak. Kabe-i muazzamayı ziyaret ederek, etrafında yedi kere dönmek. Tavaf, hac ve umrede, Mescid-i haram içinde Kabe-i muazzama etrafında dönmek demektir. Lügatta “dönmek, dolaşmak” manalarına gelir. Kabe’den başka bir cami etrafında ibadet için dönmeyi dinimiz yasak etmiştir.

Haccın farzları üçtür: İhram, Arafat’ta vakfe ve Kabe-i muazzamayı ziyaret maksadıyla tavaf etmektir. Buna “tavaf-ı ziyaret” denir. Dördü farz, üçü vacib olmak üzere yedi kere dönülür. Tavafa, Hacer-i esvedin bulunduğu köşeden başlanır. Kabe sola alınarak, Kabe kapısına doğru gidilmek suretiyle başlanılan yere gelinir. Kabe etrafında bir kere dönmeye “şavt” adı verilir. Yedi şavt, bir tavaf demektir. Zemzem kuyusunun ve Makam-ı İbrahim’in dışından dolaşarak da tavaf edilebilir. Kadınların tavaf ederken, Kabeye yaklaşmamaları daha faziletlidir. Mescid-i Haram, dışından tavaf yapılmaz. Tavafın, Hatim denilen yerin dışından yapılması gerekmektedir. Tavafa niyet etmek de, ayrıca farzdır, dinde emirdir. Ziyaret tavafını, Arafat’ta vakfeden sonra yapmak da farzdır. Tavaf ederken ve sa’y ederken, ezan okunursa, bunlar bırakılıp, namazdan sonra tamamlanır.

Tavafın belli bir vakti yoktur. Nafile olarak gece ve gündüz tavaf yapılabilir. Farz olan ziyaret tavafı, Bayramın üçüncü gününün güneşi batıncaya kadar yapılır. Her tavaftan sonra Mescid-i Haram içinde iki rekat namaz kılmak vacibdir, dinimizin kesin emridir. Tavaf ederken abdestsiz ve cünüp olmamak lazımdır. Tavaf ederken dikkat edilmesi önemli olan bir husus da, avret yerlerinin kapalı olmasıdır. Kadınların bu şarta uyması mühim olduğundan onlar, erkeklerin bulunmadığı zamanlarda tavaf ederler.

Tavaf esnasında Salevat-ı şerife okunur. Tavafa başlama yeri olan Hacer-i Esvede gelince, ona yönelinir, namazda durur gibi tekbir ve tehlil getirilerek bu taşa el sürülür ve mümkün ise öpülür. Bunlar mümkün olmayınca istilam edilir. Yani karşıdan el sürme işareti yapılarak selam verilir. Resulullah sallallahü aleyhi ve sellem efendimiz böyle yapardı.

Tavafın çeşitleri:

1. Kudum tavafı: Mekke’nin dışında, Mikat denilen yerlerden daha uzak memleketlerin hacılarının, Mekke’ye vardığı zaman, hemen Mescid-i Harama girerek yaptıkları tavaftır. Bu tavafı yapmak sünnettir. Hacca geç giden kimse, doğru Arafat’a gider. Bunun artık “tavaf-ı kudum” yapması lazım değildir.

2. Ziyaret tavafı: Buna “tavaf-ı ifada” da denir. Farz olan bir tavaftır. Hacıların, Arafat’ta vakfede bulunduktan sonra yaptıkları tavaftır. Bu tavafın, bayramın üçüncü gününün güneş batıncaya kadar yapılması lazımdır.

3. Veda tavafı: Buna “tavaf-ı sadr” da denir. Mikat denilen yerlerden daha uzak memleketlerin hacılarının, Mekke’den son ayrılacağı gün yapmaları lazım olan tavaftır. Hayızlı kadına bu tavaf vacib değildir.

4. Nafile tavaf: Mekke’de oturanların zaman zaman yaptıkları tavaftır. Buna “tavaf-ı tatavvu” da denir.

5. Ömre tavafı: Ömre, hac zamanı olan beş günden başka, senenin her günü, ihramla tavaf ve sa’y yapmak, saç kazımak veya kesmektir. Ömreye “hacc-ı asgar”, yani küçük hac da denir. Ömründe bir kere ömre yapmak müekked sünnettir. (Bkz. Ömre)


2-)TAVAF



Bir şeyin etrafını dolaşmak, ziyaret etmek, Kabe-i Muazzama'nın çevresinde yedi kez dolaşmak. Tavafa edene "Taif", tavafa mahsus mahalle de Metaf” denir.

Hacer-i Esved'in bulunduğu köşesinden Kabe sola alınarak ve kapısına doğru sağa gidilmek suretiyle Kabe'nin etrafında dönülür. Böylece her devir Hacer-i Esved'in bulunduğu köşeden baslar ve yine orada son bulur. Bu devirden her birine bir (şavt*) denir. Tavafın tamamlanabilmesi için yedi şavt yapılmalıdır.

Tavaf, hac ve umre yapanlar için önemli bir ibadettir. Allah Teala'ya heyecan ile muhabbet ve ta'zimin bir nişanesidir. Mekke'nin dışından gelenler için tavaf nafile namaz kılmaktan, daha faziletlidir.

Gerek tavafa başlarken ve gerek tavaf esnasında Hacer-i Esved'in önüne geldikçe ona istikbal (karşılayış) edilir, namazda durur gibi tekbir ve tehlil ile eller Hacer-i Esved'e el sürülüp öpülür. Şayet bu mümkün olmazsa karşıdan el sürme işareti yapılır. Buna "İstilam” (selamlamak) denir. Bu hareket, kulun Allah'a yapacağı ve taat hususunda O'nunla ahidleşmesi manasına gelir. İstilam hakkındaki rivayetler şöyledir:

Abdullah b. Sercis (r.a) şöyle demiştir: "Ben Usayl'ı (yani başının saçı dökülmüş olan) Ömer İbn Hattab (r.a)'ı Hacer-i Esved'i öperken ve şöyle söylerken gördüm: "(Ey Hacer-i Esved!) Ben senin bir taş olduğunu, kimseye ne zarar, ne de yarar sağlamayacağım çok iyi bildiğim halde seni öpüyorum. Eğer Resulullah (s.a.s)'in seni öptüğünü görmeseydim öpmezdim" (İbn Mace, Sünen, Menasik, 2943).

Abdullah İbn Abbas'dan gelen bir rivayet ise şöyledir:

"Resulullah (s.a.s) buyurdular: "Andolsun ki şu Hacer-i Esved kıyamet günü gören gözleri ve konuşan dili olduğu halde (mahşere) gelecek ve onu hakkıyla istilam eden (yani Allah'a itaat ve Resulune tabi olmak üzere ziyaret eden mümin) kimseler lehine şahitlik edecektir" (İbn Mace, Sünen, Menasik, 2944).

Salim'in babası Abdullah İbn Ömer'den gelen bir başka rivayet de şöyledir:

"Resulullah (s.a.s) Kabe'nin köşelerinden yalnız siyah köseyi (Hacer-i Esved'in bulunduğu köşeyi) ve Cumahlerin evlerinin tarafından o köşeyi takip eden köseyi (Rükn-i Yemani'yi) istilam ederdi" (İbn Mace, Sünen, Menasik, 2946).

Tavaf esnasında tekbir, tehlil, salat ve selam getirilir (Ö. Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, 369).

İstilam bittiği zaman, Hacer-i Esved sola alınarak Kabe'nin kapısına doğru sağa gidilmek suretiyle Kabe'nin etrafında dolanılarak tavaf yapılır.

Bu aşamada Kabe'nin istilam edilmesi caiz olan köşelerinden bahsetmek gerekir. Bunlar Kabe'nin güney tarafındaki dik kenarın bir kösesi olan "Rükn-i Hacer", diger köşesi de "Rükn-i Yeman"dir. Rükn-i Hacer'de "Hecer-i Esved" (veya diğer adıyla Hacer-i Es'ad) denilen ve mübarek sayılan bir taş vardır.

İlk tavafta Rükn-i Hacer'den başlamak efdaldir. Başlangıçtan sonra (yani ilk tavafta Hacer-i Esved'den başladıktan sonra) hem Rükn-i Hacer'e, hem de Rükn-i Yeman'ye istilam edilmesinde sakınca yoktur.

Tavaf'ın yapılışında söz edilmesi gereken bir husus da "hızlı yürümek" anlamına gelen "remel"dir.

Kabe tavaf edilirken ilk üç tur (şavt) remel halinde (hızlı yürüyerek), dördüncü ve sonraki turlar normal yürüyerek yapılmalıdır. Zira Resulullah (s.a.s) (Mekke'ye geldiğinde) Kabe'yi ilk tavaf ettiği zaman, Hacer-i Esved'den (tekrar) Hacer-i Esved'e (varıncaya) kadar (ilk) üç turda hızlıca ve (diğer) dört turda normal yürürdü (İbn Mace, Sünen, Menasik, Had. No. 1950; Ayrıca Bkz. Malik, 364: Müslim, 1263; Buhari, 25/63; Müslim, 1261)

Hac için tavaf yapılırken sağ omuz ve kol açık tutulmalıdır. Buna "Iztıba"* denir.

Izaba, omuzlara atılan ve ihram ismi verilen örtünün ortasını sağ koltuğun altından geçirip uçlarını sol omuzun üstüne atmak ve böylece sağ pazuyu açık tutmaktır.

Tavaf 'ın kısımları

1- Farz olan tavaf: Yapılmadığı zaman yapmayanın haccının hükümsüz olduğu "tavaf-ı rükün"dür. Buna "tavaf-ı ifada" ve "Tavaf-ı ziyaret" adları da verilir.

2- Vacib olan tavaf: Bu tavaf Mekke'den ayrılırken yapılan veda tavafıdır.

3- Sünnet olan tavaf: Kudüm tavafı gibi.

Tavaf'ın şartları

1- Tavafın Mescid-i Haram dahilinde yapılmasıdır.

Bu durumda tavafı Kabe hareminin dışında yapmak caiz değildir. Mescid dahilinde, isterse Zemzem kuyusunun arkasında olsun, yapmakla tavaf yerine gelmiş olur.

2- Yapılacak tavaf, "tavaf-ı ziyaret" ise, bayramın birinci günü fecir doğduktan sonra başlanmasıdır.

O halde belirtilen gün fecir doğmadan önce tavaf-ı ziyareti yapmak sahih olmaz. Yapılacak tavaf "tavaf-ı kudüm" ise Mekke'ye girildiği zaman yapılır. Bunun müddeti, Arafat'ta vakfeye gidilinceye kadar devam eder. Vakfe yapıldıktan sonra müddet bitmiş olur.

3- Tavaf'a Hacer-i Esved'den başlamalıdır.

4- Kabe'nin etrafında yedi defa dönmelidir. Yediden aşağı olursa sahih olmaz. (Çünkü yedi dönüs (iki rekat namaz misali) başlıbaşına bir ibadet sayılıyor ki, tavaf zaten yedi kez Kabe'nin etrafında dolaşınca sahih olmaktadır.)

Tavaf'ın vacibleri ve hükümleri

Tavaf'a Hacer-i Esved'ten başlamak gerekir.

Hacer-i Esved'den başlamadan tavaf yapan kimsenin iade etmesi gerekir. Mekke'de bulunduğu müddetçe iade mümkündür. İade etmeden Mekke'den ayrılan kimsenin bir kurban kesmesi gerekir.

Tavafta Kabe'yi sol tarafa almak suretiyle şartlar tamamlanır. Bunun aksini yapan kimseye o tavafı iade etmek gerekir. İade yapmayanın bir kurban kesmesi lazımdır. Buna "kan akıtmak" da denir.

Namazda örtülmesi gerekli olan avret yerleri örtülmelidir. Bu vacibi terkeden kimsenin tavafı iade etmesi, onu da yapmazsa ceza olarak bir kurban kesmesi gereklidir.

Tavaf yürüyerek yapılır. Güç yetirilebildiği halde, yürüyerek yapılmayan, bir hayvan veya bir vasıtaya binerek yapılan tavafın iadesi gerekir. İade edilmediği takdirde bir kan akıtmak vacip olur.

Tavafı Hatim'in dışından yapmak gereklidir. Altın oluğun alt kısmına gelen ve bir ihata duvarını andıran Hatim'le Kabe duvarının arasında-geçilecek kadar bir açıklık vardır. Tavaf yapılırken bu açıklıktan değil, Hatim'in dışından yapmak vaciptir. Zira burası Hicr-i İsmail'dir ve Kabe'nin içine dahil kabul edilir.

Tavaf yedi şavt olarak yapılır. Bunun dört şavtı farz, üç şavtı vaciptir. Vacip olan şavtlardan birini terkedenin sadaka vermesi gerekir.

Her tavaftan sonra iki rekat namaz kılmak sünnettir.

Tavaf'ın sünnetleri

Tavaf'a başlarken sırtındaki ihramı sol omuzunun üzerine gelmek üzere sağ koltuğundan geçirerek kuşanmak.

lk üç şavtta tavafı kısa fakat sür'atli adımlarla yapmak, omuzları hareket ettirmek.

Her şavtın sonunda Hacer-i Esved'i istilam etmek.

Tavaf esnasında beden ve elbiseyi her türlü kir ve necasetten arındırmak.

Tavaf'ın fazileti:

Abdullah ibn Ömer'den, "Ben Resulullah (s.a.s)'den şöyle buyururken işittim: "Kim Kabe'yi tavaf eder ve (tavaftan sonra) iki rekat namaz kılarsa bir rakabe (köle veya cariye)yi azat etmiş gibi sevabı olur" (İbn Mace, Sünen, Kitabü'l Menasik, Had. No: 2956). Humeyd b. Ebi Seviyye'den: "Ata b. Ebi Rabah Kabe'yi tavaf ederken İbn Hişam'ın kendisine şöyle sorduğuna ve kendisinin şöyle cevap verdiğine şahit oldum: İbn Hişam: "Rükn-i Yeman'nin fazileti hakkında bilgi verir misin?" diye sordu. Ata b. Ebi Rabah: "Ebu Hureyre, Peygamber (s.a.s)'in şöyle buyurduğunu bana rivayet etti: "Rükn-i Yemani yanında yetmiş melek görevlendirilmiştir. Kim orada Allah'ım; ben senden af, dünya ve ahirette afiyet (selamet) dilerim. Ey Rabbimiz, bize dünyada iyiyi, ahirette de iyiyi ver ve bizi ateşin azabından koru " diye dua ederse o melekler "amin derler."

"Ata b. Ebi Rabah, Hacer-i Esved'in bulunduğu köşeye ulaşınca İbn Hişam ona:

"Ya Eba Muhammed; şu Hacer-i Esved'in fazileti hakkında sana ne bilgi ulaşmış?" diye sordu. Bunun üzerine Ata:

"Ebu Hureyre, Resulullah (s.a.s)'dan (Hacer-i Esved'in fazileti hakkında) şöyle buyurduğunu işittiğini bana rivayet etti" dedi:

"Kim Hacer-i Esved'e yönelirse şüphesiz o kimse Rahman olan Allah'a yönelmiş (yani O'na bey'at ve ahit) etmiş olur."

İbn Hişam, Ata b. Ebi Rabah'a: "Ya Eba Muhammed! Tavaf'ın fazileti hakkında işittiğin nedir?" dedi. Ata söyle dedi: "Ebu Hureyre, Resulullah (s.a.s)'dan (tavaf hakkında) şöyle buyurduğunu işittiğini bana rivayet etti. "Kim Kabe'yi yedi defa (dönerek) tavaf eder ve (tavaf esnasında) "Allah'ın her nevi noksanlıklardan pak ve nezih olduğuna inanırım. Hamd Allah'a mahsustur. Allah'tan başka ilah yoktur ve Allah (her şeyden) büyüktür. Günahlardan dönüş ve ibadete güç ancak Allah'ın yardımıyladır" sözünden başka bir şey (yani dünya ile ilgili her hangi bir laf) konuşmazsa, onun on günahı silinir, onun için on hasene (sevabı) yazılır ve bu ibadet sayesinde onun mertebesi on derece yükselir. Kim de tavaf eder ve tavaf esnasında (dünya ile ilgili herhangi bir laf) konuşursa, (yalnız) ayakları suya batan kimse gibi onun (yalnız) ayakları rahmete batar, (yani vücudunun kalan kısmı rahmete batmaz)" (İbn Mace, Sünen, Kitabü'l-Menasik, Hadis numarası: 2957).

Bütün bunlardan anlaşılan, tavafın eksiksiz ve öngörüldüğü şekliyle yapılanın tercihidir. Allah Resulu böyle yapmış ve müminlere de böyle tavsiye etmiştir.

Tavaf'ın çeşitleri

1- Tavaf-ı Kudüm

Mekke dışından (taşradan) Mekke-i Mükerreme'ye varıldığı zaman yapılan tavaf türüdür. Bu tavaf, afaki için, yani mikat haricindeki beldelerden Mekke-i Mükerreme'ye gelen zatlar için sünnettir.

Tavaf-ı Kudüm'e: Tavaf-ı Tahiyye, Tavaf-ı Likaa, Tavaf-ı Evvel, Ahd Bilbeyt, Tavaf-ı İhdasil ahd Bilbeyt, Tavafü'l-Varid ve'l-Vürud da denir (İbn Abidin, Reddü'l-Muhtar Ale'd-Dürrü'l-Muhtar, ter. A. Davudoğlu IV, 504; Ö. Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, 369).

Tavaf-ı Kudüm yukarıdaki ifadelerden de anlaşılacağı şekliyle Mekke'de yaşayanlara sünnet değildir.

2- Tavaf-ı Ziyaret:

Bu tavaf, Arafat'tan inildikten sonra yapılır. Haccın iki rüknünden biri bu tavaftır ve şavtı farzdır.

Tavaf-ı Ziyaret, Tavaf-ı İfaza, Tavaf-ı yevmi nahr ve Tavaf-ı Mefrud adlarıyla da anılır.

Bu tavafın sahih olmasının bir takım şartları vardır. Şöyle ki:

Önceden ihram, vakfe, niyet bu tavafın ekserisini (çoğunluğunu) yapmak, bayram günüyle ondan sonraki günlerde olması, mekan olarak mescidin içinde olunması ve tavafın bizzat yapılmasıdır.

Bu tavafın vacipleri de şöyledir:

Gücü yetenin yürümesi, her şeye sağdan başlanılması yedi şavtın tamamlanılması, abdestli olunması, avret yerinin örtülmesi ve tavafın kurban bayramı günlerinde yapılması.

Bu tavafta şeytan taşlamak ve traş olmak arasında tertibe riayet sünnettir (Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, 369; İbn Abidin, Reddü'l-Muhtar Ale'd Dürrü'l-Muhtar, terc. A. Davudoglu, V, 6).

3- Tavaf-ı Sader:

Hac esnasında, cemrelerin taslanması bittikten sonra, Mina'dan Mekke'ye inildiği vakit yapılan tavaftır.

Bu tavafın müstehab şekli, sefere çıkılmak istendiği zaman yapılmasıdır.

Sader'in kelime anlamı da avdet etmek, dönmek, misafirin gittiği yerden dönmesi ve su içenin su kaynağından dönmesidir. Tavaf-ı Sader'e, Tavaf-ı Veda ve Ahir-i Ahd da denir.

Bu tavaf afaki olanlar hakkında vaciptir. Haccın menasih bununla son bulur. Hacılar bu tavaftan sonra ihramdan çıkar ve afakiler Kabe'ye veda edip vatanlarına dönmeye hazırlanırlar.

Bu tavaf hakkında belirtilmesi gereken bir husus da şudur: Tavaf-ı Sader Mekkelilerle onlar hükmünde onlara vacip değil menduptur. (İbn Abidin, Reddü'l-Muhtar Ale'd-Dürrü'l-Muhtar, tercüme ve şerhi: A. Davudoğlu V, 18; Ö. Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, 369).

4- Tavaf-ı Tatavvu':

Mekke-i Mükerrem'de bulunan kişilerin zaman zaman yaptıkları tavaftır. Bu tavaf nafile bir tavaftır.

Mekke dışından gelenler için nafile tavaf, nafile namazdan efdal kabul edilir. Hac mevsiminin dışında Mekkeliler için de böyledir. Hac mevsiminde Mekkeliler için nafile namaz nafile tavaftan daha iyidir. (Ö. Nasuhi Bilmen, a.g.e, 369).

5- Tavaf-ı Umre:

Umre esnasında yapılan ve dört şavtı umrenin rüknünden ibaret olan tavaftır.

Umrede Kudüm ve Sader tavafları yoktur.

Umreye ihram ile başlanır. Halk veya taksir (saç tıraşı olma) ile nihayet verilir (Ö. Nasuhi Bilmen, a.g.e., 369).

Abdülmelik ERDOĞAN


3-)Kur'an-ı kerimde mealen buyruldu ki:

Şüphe yok ki Safa ile Merve Allahü tealanın şeairinden (Allahü tealaya ibadet etmeye vesile olan nişaneler, alametler)dir. İşte kim o Beyti (Kabe'yi) hac veya umre niyetiyle ziyaret ederse, bunları güzelce tavaf etmesinde üzerine bir beis yoktur. (Bekara suresi: 58)

Tavafta telbiye edilmeyip (Lebbeyk okunmayıp) tekbir ve tehlil edilir ve salevat-ı şerife okunur. Tavafın belli bir vakti yoktur. (M. Zihni Efendi)

Haccın farzlarından üçüncüsü; dördü farz, üçü vacib olmak üzere yedi kere tavaf etmektir. Tavafa niyet etmek de farzdır. (İbn-i Âbidin)

Kabe'den başka bir cami etrafında ibadet için tavaf edenin kafir (imansız) olmasından korkulur. (Tahtavi)

Her tavaftan sonra Mescid-i Haram içinde (Kabe avlusunda) iki rek'at namaz kılmak haccın vaciblerindendir. (İbn-i Âbidin)

Erkeksiz kadın hacca gidemez. Giderse, haccı kabul olur ise de, haramdır. Erkeği ile gidince de, otelde, tavafta, sa'y'da ve taş atarken erkeklerin arasına karışması haramdır ve haccın sevabını giderdiği gibi, büyük günaha girer. (Hadimi)

Tavaf yaparken abdestsiz ve cünüb olmamak, elbise temiz olmak, Hatim denilen yerin dışından dolaşmak, Kabe-i muazzama hep sol tarafta kalmak haccın vaciblerindendir. (İbn-i Âbidin)

Tavaf yedi nevidir. Birincisi ziyaret tavafı; ikincisi ömre tavafı (bu ikisi farzdır); üçüncüsü sünnet olan tavaf-ı kudümdür. Dördüncüsü veda tavafı; beşincisi vacib olan nezr (adak) tavafıdır. Altıncısı tavaf-ı nafile; yedincisi müstehab olan tatavvu' tavafıdır. (Kudbüddin İzniki)


4-)Bir şeyin çevresini dolaşma.


5-)Kutsal bir yeri ziyaret etme.


6-)İslam dininde hac sırasında Kabe'nin çevresini yedi kez dolaşma.


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 


Dil
Anlamı
İngilizcesi İngilizce
Circumambulation.
İngilizcesi İngilizce
Walking around.
İngilizcesi İngilizce
Wondering around (a place.

  • Haccar"Genişletme çalışmalarının ardından, Tavaf alanı 4 milyon ziyaretçiyi ağırlayabilecek"ifadesini kullandı.

Sizde içinde Tavaf kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Tavaf kelimesi anlamı 163 defa okunmuştur. [240411] Tavaf kelime anlamı, Tavaf nedir, Tavaf ne demek, Tavaf sözlük anlamı

Paylaş