Ila Nedir

Ila Nedir ? Ila Ne demek ?

1-)İLÂ'



Evlilik akdinin sona ermesine yol açabilen bir yemin türü.

Kocanın eşiyle cinsel teması yemin, adak veya bir şarta bağlayarak, belirli veya belirsiz bir süre kendisini bundan menetmesi anlamında bir İslam hukuku terimi. Yemin ederken süre belirlenirse, bunun en az dört ay olması gereklidir.

İslam'dan önce, Hicaz yöresi arapları ila işlemini, zıhar gibi bir boşama yöntemi olarak uyguluyorlardı. Ancak tasarrufun sonucu geniş bir zamana yayıldığı için bu daha çok kadını baskı altına almak, ona zarar ve sıkıntı vermek için kullanılmaktaydı. Çünkü koca bir, iki yıl veya daha uzun süreyle eşine karşı kocalık görevini yapmıyor, yeni yeminle süreyi uzatıyordu. İla sonuna kadar evlilik akdi devam ettiği için, eşi yeni bir evlilik yapma imkanı bulamaz ve gönlü incinmiş olarak günlerini geçirirdi (bk. el-Meydani, el-Lubab fi Şerhi'l-Kitab, Kahire, t.y., III, 59-63; Abdurrahman es-Sabuni, Meda Hürriyeti'z-Zevseyn fi't- Tatak E'ş-Şeriati'l-İslamiyye, Daru'l-Fikr, II, 945-964; Vehbe ez-Zuhayli, el-Fıkhu'l-İslami ve Edilletuh, Dımaşk 1404/1984, VII, 535-555; Mecelletu'l-Ezher, XX, 638-641; Ömer Nasuhi Bilmen, Hukuk-ı İslamiyye ve Istilahat-ı Fıkhıyye Kamusu, İstanbul 1968, II, 290-310).

Ancak, İslam, eşiyle bu anlamda ilişki kesmeyi dört aylık süre ile sınırladı. Koca bu süre içinde her an yemininden dönüp, eşiyle barışabilecek ve yemin keffareti vererek uhrevi sorumluluktan kurtulabilecektir. Ancak eşine dönmeksizin dört aylık müddet sona ererse evlilik de sona erer.

İla' Kitap ve Sünnetle sabittir. Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulur: "Kadınlarına yaklaşmamaya yemin edenler dört ay beklerler. Eğer bu süre içinde, yeminlerinden dönerlerse, şüphesiz ki Allah, her şeyi çok bağışlayan ve çok merhamet edendir. Eğer boşamayı kastederlerse, şüphesiz ki Allah, her şeyi çok iyi işiten, çok iyi bilendir" (el-Bakara" 2/226-227).

Hz. Âişe'den (ö. 58/677) şöyle dediği nakledilmiştir: "Allah'ın elçisi hanımlarına ila yaptı ve kendisine helalı haram kıldı. Arkasından da haramı helal yaptı ve yeminden dolayı kefaret verdi" (Buhari, Savm, 11, Salat, 18, Nikah, 91, 92, Talak, 21, Eyman, 20, Mezalim, 25; Tirmizi, Talak, 21; Nesai, Talak, 32).

İla'da belirli bir süre veya süresiz olarak eşine yaklaşmamak üzere, Allah'a veya O'nun örfen yemin için kullanılabilen ilahi sıfatlarına kocanın yemin etmesiyle süre başlar. Koca, cinsel temastan uzak kalmayı, kendisine ağır gelebilecek bir adağa veya boşama gibi bir şarta bağlamak suretiyle de ila tasarrufunda bulunabilir. "Allah'a yeni yemin olsun ki, dört ay sana yaklaşmayacağım!". Vallahi, bundan sonra seninle temasta bulunan", "Seninle temasta bulunursam üzerime hac farz olsun veya yüz rek'at namaz kılmak üzerime borç olsun", "Seninle temasta bulunursam, evliliğimiz sona ermiş olsun" gibi sözlerle ila meydana gelir. Bunlar boşamada olduğu gibi, niyete bağlı olmaksızın sonuç doğuran açık sözcüklerdir. Kimi zaman, niyet edilerek kinayeli sözcüklerle de ila işlemi başlatılabilir. Eşiyle ilişiğini kesmeyi kastederek; "Bundan sonra seninle bir yastığa baş koymam, seninle bir yatağa yatmam" gibi sözler bu niteliktedir (el-Kasani, Bedayiu's-Sanayi', III, 162 vd.; İbnu'l-Humam, Fethu'l-Kadır, III, 182 vd.; Ö. Nasuhi Bilmen, Istilahat-ı Fıkhıyye Kamusu, II, 290 vd.).

Hanefilere göre, ila'nın rüknü; kocanın, eşiyle bir süre temasta bulunmayacağına yemin etmesi veya ila için kullanılan açık ya da kinayeli sözcüklerdir. Çoğunluk İslam hukukçularına göre, bu rükünler dört tane olup şunlardır: Yemin eden, yemin sözcüğü, cinsel temas ifade eden sözcük ve süre.

İla'nın şartları:

1. İla yapan kocanın, ergin ve temyiz gücüne sahip olması gerekir. Küçük çocuk ve akıl hastasının yapacağı ila geçerli değildir.

2. Nikah akdinin devam etmesi veya kadının cayılabilir boşamadan dolayı iddet beklemekte olması gerekir. Kadın, üç boşama veya bir kesin (bain) boşama ile boşanmışsa, artık ila'ya gerek kalmaz.

3. İla'nın bir yerle sınırlandırılmaması gerekir. Çünkü kocanın bu yer dışında cinsel temasta bulunması mümkündür.

4. Eşinden ayrı kalma süresi, ya mutlak olmalı veya en az dört ay olarak belirlenmiş bulunmalıdır (ez-Zühayli, a.g.e, VII, 535 vd.; Bilmen, a.g.e, II, 290 vd.).

Dört aydan kısa süreli ila, evlilikle ilgili bir sonuç doğurmaz. Bu durumda koca, süre dolmadan önce eşine dönerse, yeminini bozmuş sayılacağı için sadece yemin kefareti gerekir. Eğer yeminini bozmadan üç aylık süre için yapılması ve üç ay geçmeden eşine dönmesi veya eşine dönmeden üç ayın geçmesi gibi.

Dört ay ve daha fazla bir süreyi kapsayan ila hukuki sonuçlarını doğurur. Bu durumda koca, dört ay dolmadan önce her an eşine dönebilir. Bu takdirde yeminini bozmuş sayılacağı için, kendisine yemin kefareti gerekir. Böyle bir durumda eşlerin birbirine dönmesi ve evlilik hayatının devam etmesi teşvik edilmiştir: "Eğer eşlerine dönerlerse, şüphesiz Allah çok yarlığayıcı ve çok bağışlayıcıdır" (el-Bakara, 2/226). Kocanın eşine dönmesi cinsel temasta bulunmakla veya bunun mümkün olmaması halinde sözlü olarak gerçekleşir. Yemin Allah'ın ismi veya örfen yemin etmede kullanılan ilahi bir sıfatıyla yapılmışsa, bunun bozulması halinde, diğer yeminlerde olduğu gibi kefaret gerekir. Bu da varlıklı koca için; on yoksulu bir gün doyurmak veya giydirmek yahut bir köle azat etmektir. Koca yoksulsa, arka arkaya üç gün oruç tutar (el-Maide, 5/89). Yemin; "Seninle cinsel temasta bulunursam, üzerime hac farz olsun veya bu taktirde sen benden boş ol" gibi bir adağa yahut bir şarta bağlanmışsa, dört ay dolmadan yemin bozulunca, üzerime hac farz olur. Boşama şartına bağlamada ise, evlilik sona erer.

Dört aylık süre dolmuş bulunursa, ila genel amacına ulaşmış olur. Hanefilere göre, bu durumda hakime başvurmaya gerek olmaksızın, mücerred olarak sürenin geçmesiyle "bain boşama" meydana gelir. Çünkü dört aydır kocalık görevini yapmayan bir erkeğin bu kadın üzerindeki zulmünü kaldırmak ve onun yeniden evlenmesini sağlamak, ancak bain boşama halinde ve mümkün olur. Hanefilerin bu görüşü, ashab-ı kiramdan Hz. Osman, Ali, Abdullah b. Mes'ud, Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Ömer ve Zeyd b. Sabit'e dayanır.

Şafii, Maliki ve Hanbeli hukukçulara göre ise, İla'da dört ay tamamlanınca, evlilik kendiliğinden sona ermez. Bu durumda koca eşine döner veya onu boşar. Her ikisini de yapmazsa, kadın hakime başvurarak boşanma isteğinde bulunur ve hakim eşleri boşar. Her iki durumda da bir "ric'i (cayılabilir) boşama" meydana gelir. Dayandıkları delil; ila ayetlerinde kocanın eşine dönmesiyle boşama arasında muhayyer bırakılmış olmasıdır.

Sonuç olarak, evlilik devam ederken kocanın dört ay süreyle kocalık görevlerini yapmaması veya evi terketmesi halinde evlilik sona ermektedir. Boşama ister bain, isterse ric'i sayılsın, sonuçta erkeğin bir boşama hakkı eksilmektedir. Bu eşlerin, Hanefilere göre yeni bir nikah akdiyle, çoğunluk İslam hukukçularına göre ise, iddet içinde, eşine dönme yoluyla yeniden evliliklerini sürdürmeleri mümkündür (bk. Alusi, Ruhu'l-Meani, II, 129; el-Ayn', Umdetu'l-Karı, XVII, 58-61; el-Kasani, Bedayiu's-Sanayi', Beyrut 1328/1910, III, 162-175; İbnu'l-Humam, Şerhu'l-Kadir, Mısır 1315-1317, III, 182-199; İbn Rüşd el-Hard, Bidayetü'l-Müctehid, Mısır, t.y., II, 99 vd.; İbn Kudame, el-Muğni, Kahire, 1970, VII, 315 vd.; İbn Abidin, Reddu'l-Muhtar alad-Duri'l-Muhtar, 1307, II, 749 vd.; İbn Kesir, Muhtasaru Tefsiri İbn Kesir, İhtisar ve Tahkik, M.Ali es-Sabuni, Beyrut 1402/1981, I, 200, 201; Fahruddin er-Razi, Tefsir, VI, 80 vd.):

Hamdi DÖNDÜREN


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Kelime Türü Nedir ?

Bu kelime Dini bir Terimidir.

Sizde içinde Ila kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Ila kelimesi anlamı 26 defa okunmuştur. [243301] Ila kelime anlamı, Ila nedir, Ila ne demek, Ila sözlük anlamı

Paylaş