Huruf-U Mukattaa Nedir

Huruf-U Mukattaa Nedir ? Huruf-U Mukattaa Ne demek ?

1-)HURUF-U MUKATTAA



Kur'an'ın bazı surelerinin başındaki hece harfleri. Kur'an'ın yirmidokuz suresi bu harflerle başlamaktadır. Bu surelerden üç tanesi bir; on tanesi iki; onüç tanesi üç; iki tanesi dört ve bir tanesi de beş mukattaa harfiyle başlamaktadır.

Bu sureleri şöylece sıralayabiliriz: Bakara, Âlu İmran, A'raf, Yunuş Hud, Yusuf, Ra'd, İbrahim, Hicr, Meryem, Neml, Kasas, Ankebut, Rum, Lokman, Secde, Yasin, Sad, Mü'min, Fussilet, Taha, Şuara, Casiye, Ahkaf, Kaf, Kalem, Şura, Zuhruf, Duhan.

Bu surelerin yirmiyedisi Mekke'de nazil olmuştur. Bakara ve Âlu İmran süreleri Medenidir.

İslam bilginleri Mukattaa harflerinin tam bir ayet olup olmaması konusunda ihtilaf etmişlerdir.

Bu harflerin ne anlama geldiği konusunda pek çok görüş ileri sürülmüştür.

Bir kısım alimlere göre bu harfler, Kur'an'ın esrarındandır. Allah bunların hakikatini bilmeyi kendine tahsis etmiştir. Bu görüşte olan alimler haliyle onları tefsir etmekten kaçınmışlardır. Görüşlerini teyid sadedinde seleften birtakım rivayetler de nakletmişlerdir. Şa'bi, Süfyan es-Sevri ve muhaddislerden bir topluluktan yapılan rivayetlere göre onlar şöyle demişlerdir: "Allah'ın her kitabında bir sırrı vardır; bunlar da Kur'an'daki sırrıdır. Bunlar, sadece Allah'ın bildiği müteşabihattandır. Onlar hakkında konuşmamız gerekmez (caiz olmaz). Onlara inanır ve nakledildikleri gibi okuruz. Benzeri görüşler Hulefa-i Raşidin ile İbn Mes'ud'a da nisbet edilmiştir (Kurtubi, el-Cami' li Ahkami'l-Kur'an, Beyrut ty. 1, 154).

Özellikle kelamcılar bu görüşü tasvip etmezler; Allah'ın kitabında, mahluku için mefhumu olmayan şeyleri irad etmesini uygun görmeyip bu görüşü redde dair ayet ve hadislerden deliller nakletmiş ve akli deliller ileri sürmüşlerdir (İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, Ankara 1976, s. 137).

Onlara anlam verenler ise, değişik birçok görüş ileri sürmüşlerdir. Biz bunlardan sadece önemli bulduğumuz bir kaç tanesini nakletmekle yetineceğiz:

a- Bu harflerden her birinin Allah'ın isim ve sıfatlarıyla başka isimlere delalet ettiğini ileri sürenlerin görüşü:

Bu konuda selefe nisbet edilen görüşler de vardır. Bu görüşlerin büyük çoğunluğu İbn Abbas'a nisbet edilir.

Mesela İbn Abbas'a nisbet edilen bir görüşe göre "Kaf-ha-ya-ayn-sad" harfleri Allah'ın şu isimlerine delalet ederler "el-Kerim, el-Hadi, el-Hakim, es-Sadik" (Suyuti, el-İtkan, Beyrut 1978, II, II). "Elif-lam-mim" harfleri, "Ben Allah'ım daha iyi bilirim" anlamındadır .

Buna benzer misalleri çoğaltmak mümkündür. Bir kısım alimler, bazı gerekçeler ileri sürerek bu görüşe karşı çıkmışlardır. Her şeyden önce bu harflerin bu anlama geldiğine dair tutarlı bir dayanak mevcut değildir. Mesela bir "kaf" harfi için Allah'ın "Kahir ismine delalet ediyor da "Kuddus", "Kadir" veya "Kavi" isimlerine delalet etmiyor? (Subhi es-Salih, Mebahis fi Ulumi'l-Kur'an, Beyrut 1968, s. 241).

Ayrıca bir harf ya da harf gurubunun anlamıyla ilgili olarak bir sahabeden mesela İbn Abbas'tan nakledilen farklı anlamlar o kadar çok ve birbirinden uzaktır ki, bu durum rivayetlere itimadı sarsmaktadır.

b- Kur'an'ın icazına delalet ettiklerini söyleyenlerin görüşü:

Huruf-u mukatta ile muhataplara şu mesaj verilmektedir: Kuran-ı Kerim, Arapların konuşmalarında kullandıkları bu hece harflerinden oluşan kelimelerden meydana gelmektedir. Kur'an bu kelimeleri kullanarak öyle bir ifade uslubu ortaya koymuştur ki beserin bunun gibisini ortaya koyması mümkün değildir. Oysa Araplar da konuşmalarında aynı hammaddeyi kullanıyorlar. Eğer bu Kur'an Allah tarafından indirilmemiş olsaydı, onlar da Kur'an'ın fesahatine denk bir fesahat tuttururlardı.

Bu görüşü ileri sürenler, görüşlerine gerekçe olarak da şunu söylerler: Bu harflerle başlayan sureler yirmidokuz adet olup hece harflerinin sayısı da yirmidokuzdur. Ayrıca her harf grubundan biri huruf-u mukattaa içerisinde Kur'an'da zikredilmiştir.

Arap dilinde kelimelerin harf sayısı ile de Huruf-u Mukattaanın bir ilişkisi vardır. Şöyle ki; Arap dilinde kelimeler ya bir, ya iki, ya üç, ya dört, ya da beş harften oluşmaktadır. Arapça'da beş harften fazla harften oluşan kelime yoktur. Huruf-u Mukattaa da birden başlamak üzere beş harfe kadar bir arada zikredilmiştir

c- Uyarı harfleri olduklarını söyleyenlerin görüşü:

Bu görüşü ileri sürenler, şöyle derler: Cahiliyye Arapları da kasidelerinde birtakım tenbih (uyarı) edatlarıyla başlar, böylece muhatabın dikkatini kendi sözlerine çekmek isterlerdi. Kur'an-ı Kerim, onları kullandığı uyarı harflerinden farklı olarak bu harfleri kullanmıştır. Çünkü bu harfleri kullanmaktan maksat, muhatabın dikkatini çekmektir. O halde farklı harflerin kullanılması, bu göıevi daha mükemmel bir şekilde yerine getirecekti ve Kur'an da bunu yaptı.

Bu saydığımız görüşlerin dışında pek çok görüş ileri sürülmüştür. Ancak diğer görüşlerin hemen hemen tamamının bir dayanağı yoktur. Bu nedenle bunlarla iktifa etmeyi uygun gördük.

M. Sait ŞİMŞEK


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Kelime Türü Nedir ?

Bu kelime Dini bir Terimidir.

Sizde içinde Huruf-U Mukattaa kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Huruf-U Mukattaa kelimesi anlamı 139 defa okunmuştur. [241979] Huruf-U Mukattaa kelime anlamı, Huruf-U Mukattaa nedir, Huruf-U Mukattaa ne demek, Huruf-U Mukattaa sözlük anlamı

Paylaş