Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır Nedir

Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır Nedir ? Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır Ne demek ?

1-)

Türkçede pey ya da pey akçesi; Arapçada; arabön, urbon, urban, arbön, arbon olarak bilinir. Asıl Arapça'da "teslif' ya da "takdim" olmalıdır. Müşterinin satın alma konusunda anlaştıkları bir şey karşılığında satıcıya önceden bir şey vermesi demektir. Öyle ki, eğer aralannda bu satış gerçekleşirse verdiği şey fiyata hesab edilir, gerçekleşmezse müşteri bunu satıcıya hibe etmiş olur, geri alamaz. Yani kaparo, ‚satıcının değil, müşterinin muhayyer olduğu bir satıştır ve muhayyerliğin süresi belli değildir: (krs. Vehbe ez-Zuhayli, el-Fıkhu'1-Islami, IV/448; Dr. Fethi LASIN, Bey'ul-Arbon, El-Iktisadü'1-Islaini d. (81) 44. Fethi LASIN arbonu ayrıca; satış gerçekleştigi takdirde fiyata mahsub edilmek, gerçekleşmediği takdirde iade edilmek üzere alıcının satıcıya önceden verdiği meblağ diye tarif eder ki, bunu kaparo olarak değerlendirmenin anlamı yoktur. Çünkü bu ittifakla caiz olan bir şeydir. agk. 44.)

Bu tür bir satış fukaha çoğunluğu (Cumhur)'na göre batıl, Hanefilere göre de fasittir. Çünkü çok sahih olmayan bir hadisde Rasulüllah Efendimiz (sav)'in arbon satışını yasakladığı nakledilir.(Ebu Davud, Buyu' 67; Ibn Mace, ticarat 22; Muvatta, Buyu' 1) Çünkü bu satış meçhuliyetten kaynaklanan aldanma (garar, muhatara) ihtiva etmekte ve başkasının malını ivazsız yeme anlamı taşımaktadır. Ayrıca bunda iki fasit şart vardır: Biri hibe şartı, diğeri, bunu kabul etmemesi halinde geri verme şartı. Bu ise satana bir şeyi ivazsız olarak şart koşmak demek olur ki, sahih değildir.(Ez-Zuhayli, age. IV/449) Sahabe ve tabii'nin cumhuru da aynı şeyi söylemişlerdir.(Lasin, agm. s. 44)

Ahmed b. Hanbel'e göre ise kaparolu satışta bir beis yoktur. Çünkü (zayıf) bir hadiste Rasulüllah (sav)'a satışta urban sorulmuş ve o da helal olduğunu söylemiştir.(Hadis'i Abdurrezak, Musannefinde rivayet etmişti. bk. Sevkani, Neylu'1-Evtar, V/173) Ayrıca Nafi' b. Abdi'1-Haris, Ömer efendimiz için, halifeligi döneminde, Safvan b. Ümeyye'den dörtbin dirheme bir hapishane satın almış ve Ömer'in kabul etmemesi halinde Safvan'a dörtyüz dirhem verilmesinde anlaşmışlardır.(Ez-Zuhayli, age. IV/449-50; Lasin, agm. s. 44) Ama bunun Nafi'in Ömer'e sormadan yaptığı bir uygulama olduğu gerekçesiyle delil olamayacağı söylenmiştir.(agk.) Hadis ise zayıftır.

Kaparo ile yapılan satış gerçekleşip kesinlestikten sonra her ne kadar başlangıçta fasit olsa dahi-fesat ortadan kalktığı ve kaparo fiyata mahsup edildiği için akit sahih hale gelmiştir, denilmektedir.(Lasin, agm. s. 46) Çünkü artık başkasının malını ivazsız yeme gibi bir durum ortada kalmamıştır. Hanbelilerin caiz gördüklerinin de bu olduğu söylenmektedir. Yoksa Senhuif'nin Mesadıru'1-Hak'da sandığı gibi, onlar bidayetteki şartı kabul etmiş değillerdir.

Düşünülen satış akdi gerçekleşmezse kaparo alanın onu geri vermesi gerekir, yemesi haramdır.(Bu konuda ayrıca bk. Ibn Rüşd, Bidayetü'1-Müctehid, N/161. Sevkani, Neylü'1-Evtar V/173; Ibn Kudame, el-Mugni, IV/256)


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Kelime Türü Nedir ?

Bu kelime Dini bir Terimidir.

Sizde içinde Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır kelimesi anlamı 20 defa okunmuştur. [244098] Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır kelime anlamı, Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır nedir, Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır ne demek, Kaparo Almak Dınımızce Caız Mıdır sözlük anlamı

Paylaş