Çelebi Mehmed Nedir

Çelebi Mehmed Nedir ? Çelebi Mehmed Ne demek ?

1-)Osmanlı Devletinin beşinci padişahı. Doğum senesini ekseri tarihçiler 1386 olarak kaydetmektedirler. Babası, Sultan Yıldırım Bayezid Han, annesi ise Germiyanoğlu Süleyman Şahın kızı Devlet Hatun’dur.

Çelebi Mehmed küçüklüğünden itibaren devrin en yüksek alimlerinden ders aldı. Din ve fen ilimlerini öğrendi. 1393’te devlet idaresinde tecrübe sahibi olmak üzere Amasya’ya sancakbeyi tayin edildi.

Babası ile Timur Han arasında 1403’te yapılan Ankara Muharebesinde Osmanlı ordusunun ihtiyat kuvvetleri kumandanlığında bulunan Çelebi Mehmed, muharebenin kaybedilmesi üzerine Amasya’ya çekilmek istedi. Ancak Candaroğlu İsfendiyar Beyin yeğeni Yahya Bey karşısına çıktı. Bunu mağlub eden Çelebi Mehmed, ilerlemesinin tehlikeli olacağını anlayarak Bolu’ya gitti. Daha sonra Amasya’ya davet edilmesi üzerine maiyeti ile harekete geçti ve şehir hakimi Kara Devlet Şahı yenerek Amasya’ya girdi. Çelebi Mehmed, aynı yıl civardaki hakimleri de mağlub edip, Sivas, Tokat ve Amasya mıntıkasına tamamen hakim oldu. Timur Hana esir düşen babasını kurtarmak için bir plan hazırladı ise de muvaffak olamadı.

Bu sırada Batı Anadolu’da bulunan Timur Han, Çelebi Mehmed’in faaliyetlerini öğrenip, ona teminat vadeden mektubu ile yanına davet etti. Bu davete icabet edip yola çıkan Çelebi Mehmed, muhtelif yerlerde türlü badirelerle karşılaştığından elçiye durumu anlatıp, olanları Timur Hana arz etmesini istedi. Kendisi Amasya’ya döndü. Çelebi Mehmed’in bu mazeretini kabul eden Timur, ona elindeki yerlerin hükümdarlığını verdi ve al damgalı berat ve hükümdarlık alameti olarak taç, kemer ve hırka gönderdi.

Bu sırada Yıldırım Bayezid’in diğer oğullarından Şehzade Süleyman Çelebi Edirne’de, Îsa Çelebi Balıkesir ve Bursa’da, Musa Çelebi ise Kütahya’da sultanlığını ilan etmişti. Eski beylikler yeniden ortaya çıkarak Anadolu birliği parçalanmıştı. Osmanlı Devletini tekrar bir idare altında toplamak isteyen Çelebi Mehmed, kardeşi Îsa Çelebi’ye karşı Ulubad mevkiinde giriştiği savaşı kazanarak Bursa’ya girdi ve hükümarlığını ilan etti (1404). Îsa Çelebi Yalova yolu üzerinden Bizans İmparatorunun yanına kaçtı. Emir Süleyman’ın isteği üzerine ise Edirne’ye gönderildi. Emir Süleyman, Îsa Çelebi’yi mühim bir kuvvetle Anadolu’ya gönderdi. Bursa’yı almak isteyen Îsa halkın muhalefeti ile karşılaştığından şehri yaktı. Çelebi Mehmed ile yaptığı ikinci muharebede de mağlub olunca, yanına kaçtığı İsfendiyar Beyle anlaşarak beraberce Ankara’yı almak üzere harekete geçtiler. Ancak müttefik kuvvetler Çelebi Mehmed’e mağlub olup, Kastamonu tarafına çekildiler.

Bir müddet sonra Îsa Çelebi Aydınoğlu Cüneyd Beyin yanına gitti ve onun aracılığıyla Saruhan ve Menteşe Beyleriyle anlaşarak talihini bir kere daha denemek istedi, ancak mağlub oldu ve bu defa Karamanoğlu’na iltihak etti. Neticede Îsa Çelebi bir müddet sonra yakalanarak ortadan kaldırıldı.

Îsa Çelebi’nin öldürülmesinden sonra Çelebi Mehmed Anadolu’da yalnız kaldı. Bundan sonra kendisinin kuvvetlenmesinden endişe ettiğinden Anadolu’ya gelen Emir Süleyman ile mücadele etti.

Emir Süleyman, Çelebi Mehmed’in elinden birçok yerleri aldığı gibi Aydınoğlu Cüneyd Bey ile Menteşeoğlu İlyas Beye hakimiyetini kabul ettirmişti. Çelebi Mehmed, onu yeniden Rumeli’ye döndürmek için kardeşi Musa Çelebi’yi Rumeli tarafına geçirtti. Musa Çelebi’nin faaliyetlerini öğrenen Süleyman Çelebi, Rumeli’ye geçti ve ilk anda Musa’yı mağlub ettiyse de, sonradan onun baskınına uğrayarak hayatını kaybetti. Çelebi Mehmed Bursa’yı hakimiyeti altına alırken, Musa Çelebi de bu sırada Edirne’de hükümdarlığını ilan etti. Musa Çelebi, Anadolu’da kardeşinin kuvvetli olduğunu bildiği için orayla alakadar olmayıp Bizansla meşgul oldu ve bir kısım yerleri onlardan aldı. Bu arada ileride büyük bir isyan çıkaracak olan Şeyh Bedreddin’i kazasker yaptı. Şeyh, bu suretle nüfuzunu artıracak mevkiye sahip oldu. Bir ara İstanbul’u muhasara eden Musa Çelebi tehlikesine karşı İmparator, Çelebi Mehmed’i Rumeli’ye davet etti.

Çelebi Mehmed Üsküdar’a gelerek İmparatorla görüştü. 1411’de İnceğiz mevkiinde kardeşi ile yaptığı muharebeyi kaybettiğinden gemilerle Anadolu tarafına geçerek yaralı bir halde Bursa’ya geldi. Bir yıl sonra Musa Çelebi’yle yaptığı ikinci muharebede de muvaffak olamadı.

Musa Çelebi’nin ümerasına karşı sert davranması, bir müddet sonra onları Çelebi Mehmed’le anlaşmaya mecbur etti. Yeni plana göre Çelebi Mehmed üçüncü defa Rumeli’ye geçti. Kendisine katılan Sırp despotu ve bazı ümera ile Tuna’ya çekilmekte olan, Musa Çelebi üzerine yürüyen Çelebi Mehmed, Çamurlu-Derbend mevkiinde meydana gelen muharebede Musa Çelebi’yi mağlub etti. Musa Çelebi yaralı olarak kaçarken yakalanıp boğduruldu ve Bursa’ya nakledilip, babasının türbesine defnedildi.

Daha sonra Orhan Çelebi’yi de yakalatan Çelebi Mehmed Edirne’de bütün devletin hükümdarı olduğunu ilan etti.

Çelebi Mehmed Rumeli’de bulunduğu sırada Karamanoğlu Mehmed Bey, Bursa’yı bir ay kadar muhasara etmiş, Musa Çelebi’nin cenazesinin geldiğini duyunca, şehri ateşe vererek memleketine dönmüştü. Aydınoğlu Cüneyd Bey de bu sıralarda Ohri’den kaçarak Aydın’a gelmiş ve Ayaslug’u (Selçuk) muhasara edip, sancak beyini öldürmüştü. Bu sebeple Çelebi Mehmed Anadolu’ya dönünce önce Cüneyd Bey üzerine yürüyüp, Çandarlı eliyle Menemen, Kayacık ve Nif kalelerini aldı. Ayrıca İzmir de fetholundu. Çelebi Mehmed, Cüneyd’in annesinin ricası üzerine Cüneyd’i affederek 1414’te Niğbolu Sancakbeyliğini verdi. İzmir kuşatması esnasında Menteşe Beyi de Osmanlılara tabi olduğu gibi, Midilli, Sakız ve Foça’daki Ceneviz kolonilerinin elçileri gelip, bağlılıklarını arz ettiler. Daha sonra Teke Beyi de tabi oldu.

Bu şekilde işlerini yoluna koyan Çelebi Mehmed, aynı yıl Bursa’ya gelerek Germiyan ve Candar beyliklerinden takviye alıp Karaman Seferine çıktı. Akşehir, Beyşehir ve Seydişehir kasabalarını aldı ve Mehmed Beyi mağlub etti. Bundan sonra Konya’yı kuşattı ise de, mevsimin elverişsizliğinden dolayı Karamanoğluyla sulh akdederek döndü. Ancak Mehmed Bey rahat durmayıp, Beyşehir ve Seydişehir’e saldırdığından, Çelebi Mehmed ikinci defa Karamanoğlu üzerine gitti ve Konya ovasında yapılan muharebede Mehmed Beyi bir kere daha mağlub etti. Bu sırada padişah rahatsızlandığından yine sulh akdedildi. Mehmed Bey, gerektiğinde Osmanlı ordusuna yardım göndermeyi de kabul etti. Mehmed Bey bu vadini Eflak Seferinde yerine getirmiştir.

Çelebi Mehmed, Anadolu’da Türk birliğini sağlama çalışmaları sürdürürken, Hıristiyanlarla da dost geçinme politikası güdüyordu. Osmanlılara tabi olan Eflak Prensi Mirça, taht mücadelelerinden istifade ile üç yıldır vergiyi kesmişti. Kendisine voyvodalıkta rakip çıktığından zor durumda idi. Rakibi Dan, Osmanlılara müracaat ederek, yardım istemiş, Mirça Macar Kralı Sigismund’a başvurarak Osmanlıların kendisine yardım etmesi için aracı olmasını istemiştir. Ancak Çelebi Mehmed Sigismund’un teklifini reddedip, Candar ve Karaman beyliklerinden yardım alarak Tuna’yı geçip, Romanya topraklarına girdi. Macar- Eflak ordusunu mağlub eden Çelebi Mehmed, Mirça’yı yeniden Osmanlılara tabi kıldı.

Osmanlılar Erdel’e de birkaç defa akın düzenlediler. Neticede Macar eyaleti baştanbaşa çiğnendi. Bu suretle, Balkanlarda ve Adriyatik’te Osmanlı nüfuzu kuvvetlendirildi.

Bundan sonra Çelebi Mehmed, Anadolu’da kuvvetlenmiş bulunan İsfendiyar Beyle mücadeleye başlamış ve Sinop’u muhasara etmiştir. Çaresiz kalan İsfendiyar Bey, Osmanlı Devletinin yüksek hakimiyetini tanımıştır. Ayrıca oğlu Kasım’ın istediği Kastamonu, Tosya, Çankırı ve Kalecik’i padişaha vermiştir. Bunu müteakib Çelebi Mahmed, daha önce Osmanlılarda bulunan Samsun’un alınmasını istedi. Müslüman ve kafir olmak üzere ikiye ayrılmış olan Samsun’un kafir kısmını Biçeroğlu Hamza Bey kuşattı. Kale halkı şehri yakarak gemilere binip ayrıldıklarından şehir ele geçirildi. Müslüman Samsun’u bizzat muhasara eden Çelebi Mehmed’e karşı koyamıyan İsfendiyaroğlu Hızır Bey, şehri teslim edip babasının yanına döndü.

Çelebi Mehmed devrinin en önemli iç hadisesi, Şehy Mahmud Bedreddin’in isyanıdır. Şeyh Bedreddin, Musa Çelebi zamanında Edirne’de kazaskerliğe tayin edilmiş ve Çelebi Mehmed’in cülusunu müteakib 1000 akçe aylık ile İznik’te ikamete mecbur edilmişti. Şeyh Bedreddin Edirne’de ve sonra İznik’te eser yazmakla meşgul olup , kendisini ziyarete gelenlere fikirlerini aşılamaya çalışıyordu. Edirne’ye gelmeden önce Anadolu’da ün kazanmıştı. İznik’te de boş durmayan Şeyh, adamlarından Börklüce Mustafa’yı Aydın taraflarına gönderip propaganda yaptırıyordu. Ayrıca Torlak Kemal adındaki adamı da daha önce Manisa taraflarında faaliyete başlamıştı. Şeyh Bedreddin, Börklüce Mustafa’nın hareketinin genişlemesi üzerine hacca gitmek bahanesiyle önce Sinop’a oradan Kefe’ye ve nihayet daha önce tanıştığı Eflak prensinin yanına giderek Şiilerin bulunduğu Deliorman taraflarına geçti. Şii olan Şeyh Bedreddin, İslam’a uymayan zararlı fikirler ortaya atıyor, haram olan hususların helal olduğunu ileri sürerek isyan hislerini körüklüyordu. Neticede ilk isyan Karaburun’da başladı ve daha sonra Manisa’da kendini gösterdi. Az zamanda genişledi. Börklüce Mustafa isyanı Amasya Valisi Şehzade Murad ile Bayezid Paşa tarafından kanlı bir şekilde bastırıldı. Börklüce yakalanarak katlolundu. Manisa tarafındaki Torlak Kemal de aynı akıbete uğradı. Şeyh Bedreddin, Bayezid Paşa tarafından yakalanarak Serez’de bulunan padişah huzuruna getirildi. Şeyhin durumu ulema tarafından tedkik olunduktan sonra, Ehl-i sünnete uymayan itikad üzere olmak ve cemiyet nizamını bozmakla suçlu bulunarak, Sadeddin Taftazani’nin talebelerinden Heratlı Molla Haydar’ın fetvasıyla Serez pazarında asıldı ve malları varislerine bırakıldı.

Şeyh Bedreddin isyanı bu şekilde bastırıldıktan sonra Çelebi Mehmed, yeni bir isyan tehlikesi ile karşı karşıya kaldı. Bu tehlike Ankara Meydan Muharebesinde babasıyla birlikte Timur’a esir düşüp Semerkand’a götürülen, Düzmece Mustafa da denilen kardeşi Mustafa idi. Uzun müddet kendisinden haber alınamayan Mustafa, bir müddet sonra geri dönüp, Karaman topraklarında kaldıktan sonra Rumeli’ye geçmişti. Osmanlı tahtına oturmak niyetinde olan Mustafa, Eflak Voyvodasının ve Niğbolu Sancakbeyi Aydınoğlu Cüneyd Beyin yardımlarıyla faaliyete geçip, Selanik ve Teselya’da saltanat iddiasıyla adam toplamaya başlamıştı. Fesadın büyümesine mani olmak için Çelebi Mehmed hemen harekete geçti ve ağabeyi Mustafa Çelebi’nin kuvvetlerini Selanik civarında mağlub etti. Cüneyd ile birlikte Mustafa Çelebi Selanik Kalesine sığındı. Çelebi Mehmed ertesi sabah mültecileri istediyse de, Selanik valisi, İmparatorun müsadesi olmadan teslim edemeyeceğini beyanla özür diledi. Nihayet imparator da Çelebi Mehmed hayatta oldukça bunları salıvermeyeceğini yemin ile taahhüd edince Padişah Selanik muhasarasını kaldırdı. Padişah anlaşma gereğince, Mustafa Çelebi için her sene İmparatora önemli miktarda akçe ödeyecekti. Mustafa Çelebi Vak’ası 1420 senesinde vuku bulmuştur.

Bu vak’ayı müteakib Çelebi Mehmed, İstanbul’u resmen ziyaret ederek İmparator tarafından karşılanmış ve Üsküdar’da İmparatora veda edip, İzmit üzerinden Bursa’ya gelmiş, bir müddet sonra da Gelibolu yoluyla Edirne’ye dönmüştür.

Padişah Edirne’deyken, çıkmış olduğu avda rahatsızlandı. Nüzul illetinden kurtulamayacağını anlayan Çelebi Mehmed, vezirleri Bayezid, İbrahim ve Hacı İvaz Paşaları davet ederek, gizlice görüşüp, büyük oğlu Amasya Valisi Murad’ın hemen davet edilmesini istedi. Kısa süren hastalıktan sonra Haziran 1421’de vefat etti. Çelebi Mehmed’in vefatı son derece gizli tutuldu. Cesedi tahnit edilerek sarayda muhafaza edildi. Şehzade Murad’ın Bursa’ya gelişine kadar 40-42 gün padişahın vefatı gizlendi. Cesedi Bursa’ya getirilerek Yeşil Türbeye defnedildi.

Osmanlı Devletinin ikinci kurucusu kabul edilen Çelebi Mehmed, ne kardeşi Musa Çelebi gibi sert, ne de diğer kardeşi Emir Süleyman gibi yumuşak ve kayıtsızdı. Makul hareket eden, sabırlı, azim ve irade sahibi, sözüne ve vadine sadık, nazik, vakur ve ciddi bir hükümdardı. Yalnız dostuna değil, düşmanlarına da kendisini sevdirerek itimat telkin etmiş ve saydırmıştır. Onun hakkında Osmanlı tarihlerinden başka yabancı kaynaklar da iyi şehadette bulunmaktadırlar. Küçük ve büyük 24 muharebede bulunarak 40’a yakın yara aldığı rivayet edilmektedir. Emellerinin en başında babası zamanındaki yerlerin geri alınması geliyordu ki, bu gaye için çalışmış ve büyük ölçüde muvaffakiyet elde etmiştir. Zamanının yerli ve yabancı kaynakları onun dirayetinden, sebatkarlığından, iyi ahlakından ve daha birçok meziyetlerinden bahsetmektedirler.

Çelebi Mehmed, kısa ömrünü savaş alanlarında geçirmiş olmasına rağmen, memleketin imarına da önem vermiştir. Bursa’da yaptırdığı cami, medrese, imaret ve Yeşil Türbesi önemli sanat eserleridir. Caminin karşısına yüksekçe mevkide kendi türbesini yaptırdı. Türbenin karşısına düşen medresesi bugün müze haline getirilmiş olup, Bursa medreseleri arasında Sultaniye adı ile meşhurdu. Bunlardan başka Edirne’de Emir Süleyman tarafından inşasına başlanan ve Musa Çelebi tarafından devam ettirilen Ulu Cami (Cami-i Atik)nin tamamlanması da ona nasib olmuştur. Çelebi Mehmed, bu eski camiye vakıf olmak üzere Edirne’deki bedesteni yaptırmıştır. Ayrıca Amasya’da Şehzade türbesini yaptırmıştır ki, oğlu Kasım burada medfundur. Edirne’deki Eski Sarayın da Çelebi Mehmed tarafından inşasına başlandığı rivayet edilmektedir.

Çelebi Mehmed’in en önemli hizmetlerinden birisi de Mekke ve Medine halkına her sene Surre Alayı göndererek mali yardımda bulunma adetini başlatmasıdır.

Sultan Mehmed’in en büyüğü Murad olmak üzere, Mustafa, Kasım, Ahmed, Yusuf ve Mahmud adında altı oğlu ile yedi kızı vardı. Kendisinden sonra tahta büyük oğlu Şehzade Murad çıkmıştır.


Bu bilgi faydalı oldu mu ?

 

Sizde içinde Çelebi Mehmed kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !

Çelebi Mehmed kelimesi anlamı 48 defa okunmuştur. [236567] Çelebi Mehmed kelime anlamı, Çelebi Mehmed nedir, Çelebi Mehmed ne demek, Çelebi Mehmed sözlük anlamı

Paylaş